27 december 2017

Blog 10: gesprekje over mode

Dezelfde middag 4 december om 16 uur hopen mijn collega en ik alle leerlingen te ontmoeten die eerder per ongeluk uitgeroosterd waren.

De oude lichting L en R is er samen met mevrouw B. Negen nieuwe leerlingen zijn aanwezig. Ook deze leerlingen leggen we het verkorte stappenplan tot een ontwerp van papier uit. De klas is rumoeriger dan die van afgelopen woensdag. Sommige nemen hun mappen mee om er thuis mee verder te gaan. Wij en zij nemen het risico dat ze hem de volgende les vergeten mee te nemen. L en R hebben alvast vragen opgesteld voor het  mode interview met een ouder persoon uit de buurt. Ze willen proberen de bezoekers van het Van harte resto op dezelfde maandag - vaak zijn ze er al om een uur of vijf in de middag) na de les te interviewen. Veel leerlingen vinden het lastig iemand te bedenken  voor het interview, iemand die ouder is dan 55 en in hun buurt woont.

Misschien wel hun buurman- of buurvrouw. Ze kennen niemand van die leeftijd of kennen geen buurman. Misschien is het ook wel eng? En hoe doe je dat eigenlijk interviewen of gewoon een gesprekje beginnen over mode?

6 december

We zijn halverwege week 8 (nog 2 weken!). Mevrouw A is nog steeds ziek. Mw B  en E zijn aanwezig, L en R de eerste lichting leerlingen niet. Bij een deel van de leerlingen die vorige week instroomde is het enthousiasme deels omgeslagen in lamlendigheid en onbegrip ten op zichte van de opdrachten. Mijn collega en CKV-docente blijven optimistisch en de leerlingen op positieve manier aanspreken. We benoemen hun creatieve uitwerkingen van de opdrachten en hun beeldend vermogen. Een aantal leerlingen blijft toegewijd. Sommigen zijn ostentatief weinig aan het uitvoeren. Hun telefoon en vooral het ontbreken van een oplader zijn voor sommigen  urgenter dan de les. We hebben duidelijk afspraken over de mobieltjes. Ze mogen ze gebruiken om foto's te maken van hun werkproces. Het is verbijsterend hoeveel kinderen  verklonken lijken met hun mobiele telefoon. Toch worden ook uit balorigheid en verveling heel mooie dingen gemaakt die o.a. MW B later zullen inspireren voor een van haar ontwerpen. Zo is er een leerlingen A die voor de lol  haar naam met glitters schrijft om een vloeibare lijmlaag die ze eerst heeft aangebracht op een vel. Het past totaal niet in de opdracht die ze gekregen hebben, maar als de aanwezigheid van glitters duidelijk wordt, hebben veel leerlingen voor het materiaal onderzoek glitters nodig. Na afloop glittert het lokaal letterlijk na.

Presentatie

Met de CKV -docente bespreek ik de mogelijkheden voor de presentatie van de ontwerpen over 2 weken. Het was oorspronkelijk de bedoeling een modeshow met expositie van de ontwerpen in elkaar te zetten. Met een interactief tintje dat maakte dat de bezoekers met elkaar en de ontwerpers in gesprek zouden gaan. Het zou kunnen in de speak up, een auditoriumachtige ruimte met grit op de begane grond. Ik denk aan belichting, geluid, techniek, muziek, het ophangen van ontwerp  en papieren kostuums aan kledinghangers of staand op paspoppen.

Dit blog is onderdeel van My Secret Dress Code


Delen